23 maj 2005

Bredbandsbolaget.

Nu när jag ändå sitter och skriver så vill jag passa på att berätta om en smått kafka-liknade upplevelse jag har haft.

Nå, I samband med flytten från Jakobsberg så ringde jag till bredbandsbolaget och sade upp telefoni och bredband. Egentligen ville jag flytta med abonemanget till nya adressen men tyvärr så erbjuder inte BBB bredband eller telefoni i Ekerö kommun.

Jag hörde mig för hur det skulle gå med över flytten av telefonnummret eftersom jag var rädd att någon annan skulle kunna få vårat nummer av misstag. Den trevliga tjejen från kundtjänst sa att det inte skulle vara några problem: "Vi sitter inte och håller på nummret eller så"

Just detta visade sig stämma bra. MEN, att flytta adsl visade sig vara krongligt. För trots att BBB inte kan erbjuda någon tjänst på den nya platsen så envisas dom med att ha en uppsägningstid på 3 månader. Så under uppsägningstiden kan jag inte få adsl från någon operatör. Inte från tex Telia eftesom man bara kan ha ett adsl abonemang per nummer och inte från BBB eftersom dom tekniskt inte kan erbjuda någon tjänst på den aktuella platsen. När jag insåg vidden av problemet ringde jag BBB igen och undrade om det inte gick för mig att betala i förskott mot att dom släppte mitt nummer. Men, nej, se det går inte i deras system.

Så, BBB belönar kunder som dom inte kan erbjuda sin tjänst till med ett litet "giftpiller". Frågan är om dom tror att jag någonsin vill ha dom som operatöt igen? Hur tänker ett företag som behandlar sina kunder så?

1 kommentar:

Anonym sa...

Man kan ju förstå om de kräver en till tre månaders betalning för uppsägningstiden, men att de ska sitta och hålla på linan är ju löjligt.